روانشناسی از روی رفتار و حرکات افراد

 

 

روانشناسی،شخصیت شناسی از روی رفتار و حرکات اشخاص، زمانی که دو نفر برای اولین بار همدیگر را ملاقات می کنند، به دنبال نشانه هایی برای شناخت شخصیت هم می گردند. از حالت دست گرفته تا شیوه جواب دادن به تلفن همراه، همگی راههایی هستند که به کمک آنها می توانید شخصیت طرف مقابل را تا حدودی تشخیص دهید.
 

حالت دست
شما می توانید از طریق حالت دست طرف مقابل، شخصیت او را تشخیص دهید. افرادی که حرکات دست زیادی دارند، معمولا افرادی قدرتمند با اعتماد به نفس بالا هستند که دوست دارند خودشان را در مقابل دیگران بیان کنند در حالی که آنهایی که زیاد هنگام صحبت کردن دست خود را تکان نمی دهند، افرادی کم رو و بدون اعتماد به نفس هستند که به دنبال ساده ترین راه برای انجام کارهایشان می گردند.

وقت شناسی
آیا دیر سر قرارتان رسده اید؟ این رفتار شما بر شخصی که منتظر شما مانده است، تاثیر منفی خواهد گذاشت. افرادی که وقت شناس هستند، افراد با انگیزه ای هستند که ساختار ذهنی منظمی دارند و برای لحظه به لحظه زندگی خود ارزش قائلند در صورتی که افراد وقت نشناس، افراد بی ملاحظه ای هستند که همیشه در حال دویدن به این طرف و آن طرف اند و تمام کارهای خود را در دقیقه 90 انجام می دهند.


 

ادامه مطلب

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 894بار
  • انتشار : سه شنبه 30 آبان 1396برچسب:, - 16:31

 

 

اختلال شخصیت عبارت است از یک الگوی با دوام و پایدار از رفتار و تجربه درونی که به طور قابل ملاحظه‌ای با انتظاراتی که از شرایط فرهنگی فرد وجود دارد متفاوت باشد، فراگیر و غیرقابل انعطاف باشد، شروعش به دوران نوجوانی یا اوایل بلوغ برگردد، در طول زمان پایدار باشد و به ناراحتی یا آسیب‌دیدگی روحی منجر گردد.»به دلیل آن که این اختلالات، مزمن و فراگیر هستند. می‌توانند به اختلال جدّی در کار کرد و زندگی روزمره بیانجامند.

درکل شخصیت یعنی مجموعه‌ای از رفتار و شیوه‌های تفکر و هیجانی شخص در زندگی روزمره که با ویژگی های بی همتا بودن، ثبات(پایداری) و قابلیت پیش بینی مشخص می‌شود.

 

باتوجه به راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی، ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت وجود دارد که در ۳ گروه قابل دسته بندی هستند.

 

 ادامه مطلب 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 917بار
  • انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 - 13:53

 

 

در روانشناسی اجتماعی گفته شده است که لومپن، همان شخصیت مرزی«Borderline» است . البته لمپنیسم معادل کلمه «Vulgarization» است. در معانی دیگر، «لومپن» به اشخاصی گفته می‌شود که ظاهر پرولتاریایی دارند، ولی فاقد فهم و شعور طبقاتی هستند و در واقع از زمانی که مارکسیسم در ادبیات سیاسی اروپا رواج یافت، این طبقه از میان توده مردم نمایان شد. اما در ایران، ظهور این افراد را در منازعات سیاسی و جریانات تاریخی هم دید‌ه‌ایم و چون تاریخ معاصر ما، هیچگاه از حاکمیت مطلق و استبداد جدا نبود و همیشه این قشر، آلت دستی برای قدرت حاکمه بوده‌اند، نمی‌توان به آنها، دقیقاً لومپن گفت. اما چون در بین مردم، این واژه معرف جاهل‌ها، قمه‌کش‌ها، تپانچه‌کش‌ها، لاتها و اراذل و اوباش است، ناگزیریم برای بررسی تحلیلی این پدیده در ایران معاصر، از کلمه لومپن «Lumpen» و لمپنیسم «Lumpen -ism »استفاده کنیم. به ویژه یکی از اصولی که مورد تأکید لومپن ها است، «غیریت‌پروری» است. غیریت پروری می‌گوید: «هر که با ما نیست از ما نیست، دیگری دشمن ماست، دشمنی که باید نابود شود». بنابراین از نظر یک لومپن، فرقی نمی‌کند که شما پرولتاریا باشید یا نباشید، دارای طبقۀ اقتصادی- اجتماعی بالا، متوسط یا پایین هستید یا نه، بلکه برای آنها مهم است که با آنها باشید.

ادامه مطلب 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 896بار
  • انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 - 13:46

 

 

شستشوی مغزی یا کنترل ذهن عبارتی است عام برای اشاره به استفاده از روش‌های مختلف بویژه روانشناسانه برای تغییر باورها و افکار. شست‌وشوی مغزی ممکن است با عبارات دیگری مانند کنترل افکار، کنترل عقاید، مغزشویی و ... نیز شناخته شود.

DSM-IV-TR این اختلال تجزیه‌ای را به این شکل توصیف می‌کند: "حالتهای تجزیه‌ای که در افرادی رخ می‌دهد که در معرض دوره‌های طولانی مدت و شدید متقاعد سازی اجباری قرار داشته‌اند (مثل شستشوی مغزی، بازسازی فکر، یا تلقین در هنگام اسارت).

 

ادامه مطلب

 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 1087بار
  • انتشار : یک شنبه 28 آبان 1396 - 1:32

 

 

همه ی ما خویشتنی داریم و به شدت سعی می کنیم از حقِ حیات آن دفاع کنیم. اما آسیب پذیری بخشی از خلقتِ ماست.

همه ی ما بحران های شخصی را تجربه کرده ایم؛ مثلا مرگِ ناگهانی عزیزانمان و یا اطلاع یافتن از اینکه یک بیماری جدی داریم. هر احساسی که به احساسِ خوشبختی ما حمله ور می شود، به احساسِ ما از خویشتن نیز حمله می کند. اگر خانه یا تمامِ پول خود و یا همسرتان را از دست بدهید، این رویدادِ بیرونی، هیجان های ترس و نگرانی را به سرتاسرِ خویشتن ارسال می کند.

در هر لحظه ای که احساس می کنید دنیا ی شما در حالِ متلاشی شدن است، آن چیزی که واقعا در حال فروپاشی است، خویشتن و اعتمادِ آن به درکِ واقعیت است.

پس از هر تکانه ی شدیدی که به جسم یا ذهن وارد می شود، مدتی زمان می برد تا شخصیت خویشتنِ آسیب پذیر بهبود یابد.

خیلی خوش اقبال هستیم که این ضرب المثل قدیمی حقیقت دارد: "روح ها نمی شکنند، فقط خم می شوند.

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 1435بار
  • انتشار : جمعه 26 آبان 1396 - 14:11
وقتی دائم بگويى

وقتی دائم بگويى گرفتارم،
هیچ وقت آزاد نمیشوى!
وقتی دائم بگويى وقت ندارم،
هیچوقت زمان پیدا
نمی كنی!
وقتی دائم بگويى فردا انجامش میدهم، آن فردای تو هیچ وقت نمیايد!
وقتی صبحهااز خواب بیدار میشويم دوانتخاب داریم:
برگردیم بخوابیم و رویا ببینیم،
یا بیدار شويم و رویاهايمان را دنبال كنیم.
انتخاب با شماست!
وقتی در خوشی و شادی هستی عهد و پیمان نبند!
وقتی ناراحتی جواب نده!
وقتی عصبانی هستی تصمیم نگیر!
زندگی، برگ بودن در مسیر باد نیست،
امتحان ریشه هاست.!!!

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 1037بار
  • انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1396 - 13:10

اختلال های شخصیت،مانند صفات شخصیت،با الگو های با دوام رفتار مشخص میشوند.اما در رابطه با اختلال های شخصیت،این الگو ها انعطاف ناپذیر و ناسازگارانه هستند و مشکلاتی را در عملکرد اجتماعی،شخصی،یا شغلی ایجاد می کنند.

 

 

                             

 

انواع اختلالات شخصیت:

سیستم DSM،ده نوع اختلال شخصیت را مشخص می کند که طبق ویژگی های رفتاری آنها ،در سه مجموعه کلی سازمان یافته اند:

مجموعه الف:رفتار عجیب و غریب یا نا متعارف.این مجموعه،اختلال های شخصیت پارانوئید،اسکیزوئید،و اسکیزوتایپی را شامل می شود.

مجموعه ب:رفتاری که بیش از حد نمایشی،هیجانی،یا دمدمی است.این مجموعه از اختلال های شخصیت ضداجتماعی،مرزی،نمایشی،و خودشیفته تشکیل می شود.

مجموعه ج:مضطرب یا بیمناک..این مجموعه،اختلال های شخصیت دوری جو،وابسته،و وسواسی را در بر می گیرد.

اختلال شخصیت پارانوئید:

 صفات اصلی مرتبط با این اختلال سو ءظن کلی در مورد انگیزه ها و مقاصد دیگران و گرایش به تعبیر کردن رفتار دیگران به صورت تهدیدکننده است.با این حال،افراد مبتلا به این اختلال،تفکر آشفته اسکیزوفرنی پارانوئید را نشان نمی دهند.آنها به دیگران اعتماد ندارند و به خاطر همین روابطشان مختل می شود.

اختلال شخصیت اسکیزوئید:

با انزوای اجتماعی و بی علاقگی به روابط اجتماعی مشخص می شود.افراد مبتلا به این اختلال آدم های تنهایی هستند.آنها نسبت به دیگران احساس صمیمانه و محبت آمیز ندارند.آنها دوستان معدودی دارند و بعید است که ازدواج کنند و هیجانات سطحی نشان می دهند.یعنی،به ندرت دستخوش هیجانات نیرومندی مانند خشم،شادی،یا غم می شوند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی:

با مشکلاتی در برقرار کردن روابط نزدیک با دیگران،غرابت فکر،ادراک،یا رفتار،مانند خیالپردازی و سوء ظن مفرط،احساس های غیر واقعی بودن،با استفاده عجیب و غریب از کلمات مشخص می شود.افراد مبتلا به این اختلال ممکن است عقاید عجیب و غریبی داشته باشند یا رفتار های عجیبی نشان دهند(مانند اعتقاد داشتن به اینکه می توانند آینده را پیش بینی کنند)ولی افکار و رفتار آنها به اندازه افکار و رفتار افراد مبتلا به اسکیزوفرنی،آشفته نیستند.

 

 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 2235بار
  • انتشار : شنبه 5 تير 1395 - 12:11

راز اول 

از کار هایی که ناچاری انجام دهی لذت ببر،نق زدن تنها تو را خسته می کند و نمی گذارد کار را درست انجام دهی.اما اگر با موفقیت مانند یک دوست رفتار کنی مثل سگ همه جا دنبال تو خواهد بود. 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

راز دوم 

سعی کن کار هایت را از صمیم قلب انجام دهی،نه به صرف این که ناچاری انجام دهی،باید به کارت ایمان داشته باشی.یک جریان آب ضعیف،تنها نیمی از باغچه را آبیاری می کند. 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

راز سوم 

همه چیز را همان طور که هست بپذیر.خواستن تنها،چیزی را تغییر نمی دهد.خواستن،باد را از وزیدن باز نمی دارد و برف را به آب نبات تبدیل نمی کند.اگر می خواهی چیز ها را بهتر از خودشان تبدیل کنی،با آن ها همان گونه که هستند مواجه شو. 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

راز چهارم 

تمرین کن تا از درون شاد باشی،اجازه نده دیگران برای شاد کردن تو تصمیم بگیرند.خودت رئیس کارخانه شادی سازی باش. 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

راز پنجم 

ذهنت را همانند ابر سفیدی که در آسمان است،آزاد کن.تلاش کن،اما نتایج کار را واگذار تا با هم کنار بیایند.برای ابر چه فرقی می کند باد از کدام سو بوزد چرا وقتت را برای چیزی که در کنترل تو نیست،تلف می کنی؟ 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 1524بار
  • انتشار : شنبه 5 تير 1395 - 11:53

مجموعه ی کتاب های PDF روانشناسی منتشر شده 

به ادامه مطلب برید

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 6330بار
  • انتشار : شنبه 8 اسفند 1394 - 17:52

هفده خطایی که تقریبا اکثر انسانها با آن روبرو هستند و تمام مشکلات انسانها از این خطاهای ذهنی در زندگی روزمره استفاده می کنند و دچار چالشهایی در روابط میان فردیشان میشوند.

تفکرات منفی و نتایج آن بر زندگی افراد

۱) پیش گویی منفی: آینده را پیش گویی می کنید.که با پیش بینی فرق میکند. که اوضاع بدتر خواهد شد یا خطری در پیش است. مثلاً “در امتحان قبول نخواهم شد” یا “این شغل را به دست نخواهم آورد” .بدون شواهد پیامد رفتاری اش نا امیدی که میشود افسردگی و ترس میشود اضطراب

۲) ذهن خوانی : شما فرض را بر این می گذارید که می دانید آدم ها چه فکر می کنند بی آن که شواهد کافی در مورد افکارشان داشته باشید. مثلاً، “او فکر می کند من یک بازنده ام”.پیامد رفتاری اش میشود سوتفاهم

 

  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 1877بار
  • انتشار : شنبه 8 اسفند 1394 - 17:33